ÇAM KOZALAĞINDAN AĞAÇ YETİŞTİRME NASIL YAPILIR?

 

Herkese merhaba,

Bizim evde her zaman açılmış ve açılmamış kozalaklar bulunur. Çocuklarım kozalaklarla oynamayı oldum olası çok sever. Geçenlerde kütüphane çıkışında Dağ Yenice köyünde yürüyüşe gitmiştik. Ormanın içinde yürürken çocuklar yine bir sürü kozalak, ağaç kabuğu ve çalı çırpı topladı. Eve geldiğimizde oğlum açılmamış kozalakların tohumlarını çıkarmış ve onları ekmek istediğini söylemişti. Ben daha önce kozalaktan tohum çıkarmamıştım, açıkçası nasıl olacağını da bilmiyordum. Evde geri dönüşüm için ayırdığım kaplardan birinin içine torflu toprak doldurdum. Oğlum da birkaç tohumu içine ekti. Can suyunu verdik ve evde batı güneşi alan ılık bir yere koyduk.

Şimdi aradan iki hafta geçti ve dün artık filizlenen çam tohumlarının fotoğraflarını çektim. Çam tohumundan önce ben de limon ve mandalina çekirdeğinden filiz çıkarmayı denedim. Bir sürü çekirdekten sadece bir tanesi çıkıp büyüdü, diğeri büyümek ve büyümemek arasında kararsız kaldı. Kendi yaşadığım bu deneyimden sonra çam kozalaklarının bu kadar hızlı büyümesi ve hayatta kalmasına çok şaşırmıştım. Oğlum bu çimlendirme işinde bir sırrı olduğunu söyleyince merak ettim. Aslında hepimizin bildiği fakat; zaman zaman unuttuğu bir şeydi bu sır, aynen şöyle açıkladı sırrını: “Anne ben her gün onlarla sohbet ediyorum ve onları çok sevdiğimi söylüyorum.”  Çocuktan al haberi onlar hatırlatıyor bize unuttuğumuz bazı değerleri. Her ne olursa olsun bir çekirdeğin, bir tohumun filizlenip yeşerdiğini görmek çok heyecan ve mutluluk verici. Toprağın üzerindeki ilk yeşil noktayı görünce sevinçten çığlık attığımızı hatırlıyorum. Muhteşem bir andı. Unutulmazdı.

Çam tohumu ekerken nelere dikkat edilir, çam kozalağından ağaç yetiştirme nasıl yapılır, püf noktaları nelerdir bilmiyorum ama bizim deneyimlerimiz aynen şu şekilde oldu:

Açılmamış çam kozalağından tohumları çıkarmak. Bu işi oğlum yaptığı için ben nasıl yaptığını görmedim.

Tohumları toprağın yüzeyine yakın ektik.

İlk suyunu çok verdik.

Batı güneşiyle güneşlendi ve direk güneşe çıkarmadık.

Toprağın yüzeyi kurdukça suyunu verdik. Ev içinde olduğu için sulama işini günde bir kez yaptık. Bir sonraki paylaşımda da limon & mandalina çekirdeği maceramı paylaşacağım. Ektiğiniz tohumlar koskoca ağaçlara dönüşüp bulutlara uzansın, sevgiler.

Yorumlar